Ahad, 11 Januari 2015

Gadis Islam dan Kpop




Tag nama sukarelawan disarung ke leher. Pa'an melangkah keluar dari bilik pemindahan. Baru lepas bantu memindahkan beras ke dalam 'dapur'. Kaki tiba-tiba terasa disepak. Dia berpaling.

"Maaf, abang. Tak sengaja." Budak lelaki yang beseluar tiga suku dan memakai baju transfomer yang dah lusuh dengan muka rasa bersalah.

Pa'an senyum. "Tak apa." Dia pandang sekeliling. Anak siapa ni. Dah nak masuk waktu maghrib dibiar dekat luar. "Adik ni nak pergi mana?" Kelam kelibut je.

"Nak bagitahu dekat kakak, dia jangan buat macam 'kakak-kakak' dekat dalam tv tu"

Dahinya bekerut. Kakak mana pulak. "Apa dia. Abang Pa'an tak faham." dia tunduk dan memegang kedua belah bahu budak tu. Entah siapa nama. 

"La." Dia tepuk dahi. "Abang tak tahu lagi ke, kakak-kakak yang kena cium dengan artis korea tu la." Tangan kanan hulur surat khabar.

Pa'an ambik surat khabar yang dihulur. Baca tajuk, mata turun pada gambar yang sederhana besar di muka depan. Air liur terasa tersekat di kerongkong. Astarfirullahalazim. 

"Abang malu tak kalau ada adik atau kakak abang buat macam ni?"

Lidah kelu tak tahu nak cakap apa. 

"Abang ni tak jawab soalan." Budak tu terus berlari meninggalkannya. Berjumpa dengan kakaknya mungkin. 

"Kenapa?" 

Huh? Pa'an angkat wajah. Dia bangun berhadapan dengan pak su.

Mata Ked jatuh pada surat khabar di tangan anak sudaranya. Kemudian mata dibawa melihat wajah anak muda tu. 

"Dasyatnya umat kita sekarang, pak su."

Ked tepuk bahu kanan Pa'an. Dia mengeluh berat. "Manusia ni bila dah terlalu fanatik, macam tu la jadinya. Dah tak fikir mana yang betul mana yang salah. " Dia diam merenung wajah tu lagi. "Sebab tu dalam memilih kawan, kita kena tengok balik cara pergaulannya. Bukan nak kata kita ni baik sangat sampai nak cari kawan kena yang baik-baik je. Tak." Ked pandang sekumpulan anak-anak kecil berlari memasuki 'rumah' sementara mereka. "Tapi kita cuba elak dari terikut-rikut budaya barat. Tak salah nak layan korea apa semua. Tapi letakkan iman tu dalam hati." Jari telunjuk Ked jatuh pada dada Pa'an. "Supaya suatu hari nanti, kita tak jatuh dan tunduk dengan nafsu sendiri." 

Kepala masih tak boleh nak mencerna makna pak su.

"Sudah, waktu maghrib pun dah nak masuk. Jom solat." Ked melangkah sambil menyarung songkok ke kepala.

Tapi... entah kenapa tiba-tiba rasa nak nangis. Tak tahu kenapa. Perasaan rasa tak selesa. Gara-gara isu ni. Gadis tu islam. Dia sendiri islam. Malu sebab umat islam buat macam tu. Sedangkan budak kecil pun tahu rasa hormat pada agama. Kita yang dah besar ni.... 

*Dada rasa sakit* 

Malu dengan diri sendiri sebenarnya. Pedih....pedih. Betul. Dia sendiri, malah kakak pun tengok drama korea apa semua. Tapi tak pernah pulak terfikir  sampai tahap tu. Kata-kata pak su.... 

Azan maghrib berkumandang. Tanpa sedar air mata yang ditahan dari tadi mengalir juga. 


1 ulasan:

  1. Jom join, http://blalalableh.blogspot.com/2015/01/segment-blog-review-by-aisyah.html

    BalasPadam