Rabu, 7 Januari 2015

Istiqamah itu Payah



Perghh.... Susah2.

     Semua orang nak jadi baik. Tapi siapa kata nak jadi baik tu senang? Kalau kita sekadar cakap 'aku dah baik', budak tadika pun boleh cakap macam tu, tapi tak pernah nak memahami definisi 'baik' itu sendiri.

*tongkat dagu pandang langit*

Aku ni pernah juga jadi 'budak' yang fikir nak jadi baik tu senang. Nak ikut apa yang Allah suruh, dan tinggalkan laranganNYA.  

Kadang-kadang tu aku menangis sebab aku rasa hati aku dah gelap. Aku menangis sebab aku rasa diri aku semakin jauh dengan Allah(walaupun hakikatnya aku dah 'baik'). Aku menangis sebab takut Allah tak nak campak hidayah pada aku. Aku menangis sebab takut Allah tak nak pandang aku. Aku menangis sebab aku masih sayang pada Rasululluah hanya pada musim Maulidur Rasul dan aku menangis sebab aku tahu aku seorang..... penipu. 

Sakitnya bila kita nak letak Istiqamah dalam diri. 'Baik' tu bukan hanya pada baca Quran, solat tak tinggal, pandai jaga pergaulan, menutup aurat dan seumpamannya. Part 'Baik' tu susah bila kita baca Quran dan solat tak pernah tinggal tapi mulut masih mengeluarkan kata nista. 

Pandai jaga pergaulan? heh! Kita lupa, laman sosial tu dah lama bermaharajalela, hanya mata kita yang membutakannya. 

Ingat senang nak dahulukan 'suruhan' Allah? Aku tanya diri sendiri, boleh tak setiap hari bangun pagi buka Quran dulu sebelum twitter? boleh tak buka Quran dulu sebelum layan korea? 

Boleh tak setiap hari sebelum tidur buka Quran daripada tengok bola? kunci jam untuk bangun tahajud malam?

Boleh? Malu bila dah mengaku diri baik. 

*Dada rasa kena cucuk jarum*

Memang Allah tak larang kita, tapi Dia galakkan kita. 

Galakkan je pun.

JE PUN la yang para ulama, para mujahidden, para mukminin berebut-rebut nak buat. Sebab perkataan DIGALAKKAN tulah yang sangat-sangat mereka nak lakukan. 

Lagi sekali aku ulang... Istiqamah tu susah. Sebab aku ni kadang-kadang jatuh tergelincir dengan panahan syaitan. Dan aku pun tahu sahabat-sahabat aku dekat luar sana pun, rasa apa yang aku rasa. 

Jadi kesimpulannya, Aku berdoa agar Allah 'menolak' kaki kita, 'pahatkan' hati kita pada jalan menuju REDHNYA. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan