Selasa, 6 Januari 2015

Kenapa Budak Monolog?




"Budak Monolog, kenapa nama tu eh?"

Sengih.

          Entah. Aku pun tak tahu kenapa aku pilih nama tu sebenarnya. Tapi... kalau diikutkan dalam kamus bahasa melayu masa SPM dulu, monolog ni penceritaan melalui kaedah watak bercakap seorang diri. Perkataan yang bergema dalam hati dan fikiran tapi tidak terkeluar melalui suara.

Ha, tu aku. Sama la. Manusia yang suka ber'monolog tentang apa yang aku nampak, tentang apa yang aku rasa. Tapi boleh dikatakan berani nak 'tabur' rasa tu pada dinding laman sosial.

Aku ni, manusia yang bercita-cita tinggi nak menarik kembali kegemilangan islam tu dalam street dakwah. Aku tahu payah... sebab aku pun tak lahir ke dunia terus berdakwah. Aku pernah ada masa silam dan aku jadikan tu sebagai penguat diri untuk menjadi peringatan 'seram' untuk melangkah ke hadapan. 'Segala' yang gelap bertanda aku mahu ubahkan warnanya.

Jika ditanya asal-usul dan rumah di mana, jawapan mungkin dari tanah dan menumpang atas dunia sementara.

Tapi kalau ditanya tentang kenapa blog ni diwujudkan, jawapan aku kerana nak 'CUBA' membawa semua sahabat melalui satu perjalanan panjang yang merentas jiwa mengenali sang Pencipta dan undang-undangNYA.

Dengan Izin Allah.


2 ulasan:

  1. moga segala urusan dipermudahkan. selalunya apa sahaja niat baik lillahita'ala akan dipermudahkan jlnnya. aminnn.


    salam kenal,
    Anamizu :)

    BalasPadam
  2. Amin... terima kasih Anamizu. Salam kenal dari budak monolog.

    BalasPadam